ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Υπουργική Απόφαση υπ' αριθμ. 34499/2024 (ΦΕΚ 6776/Β/11.12.2024)
Σκοπός του Εθνικού Κανονισμού Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες ενέργειες (ΕΚΑΠΑ), ο οποίος αποτελεί μέρος του Εθνικού Προγράμματος Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες ενέργειες, είναι η προστασία της πολιτικής αεροπορίας έναντι εκνόμων ενεργειών που διακυβεύουν την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας και η διασφάλιση της ασφαλούς και ομαλής διακίνησης προσώπων και αγαθών. Σκοπός του ΕΚΑΠΑ είναι επίσης η υλοποίηση των Προτύπων και Συνιστώμενων Πρακτικών του Παραρτήματος 17 («Ασφάλεια από έκνομες ενέργειες») της Σύμβασης του Σικάγο περί Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας καθώς και των κοινών ευρωπαϊκών προτύπων του Κανονισμού (ΕΚ) 300/2008 («θέσπιση κοινών κανόνων στο πεδίο της ασφάλειας πολιτικής αεροπορίας) και της εφαρμοστικής του νομοθεσίας.
Δείτε τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες ενέργειες
- Εμφανίσεις: 0

Υπ' αριθμ. Α.1157/2024 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ
Καθορισμός της διαδικασίας διακοπής εργασιών φυσικών και νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων
Με την παρούσα καθορίζεται η διαδικασία, οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά για τη δήλωση διακοπής εργασιών για φυσικά και νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες. Τα φυσικά και νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες υποβάλλουν τη δήλωση διακοπής εργασιών μέσω της ειδικής ψηφιακής εφαρμογής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τη διακοπή εργασιών στην ψηφιακή πύλη myAADE της ΑΑΔΕ. Η παρούσα δεν καταλαμβάνει τις περιπτώσεις αιτημάτων διακοπής των υπό ίδρυση επιχειρήσεων, φυσικών ή νομικών προσώπων ή νομικων οντοτήτων.
- Εμφανίσεις: 0

Διαγραφή από τα μητρώα ασφαλισμένων ΟΑΕΕ μέλους ΔΣ ΑΕ. Απώλεια ιδιότητας του μέλους με τη λήξη της θητείας και όχι πέραν της εξαετίας. Μη παράταση της θητείας μέχρι την εκλογή νέου Δ.Σ.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε αίτηση αναίρεσης του ΕΦΚΑ, επικυρώνοντας την κρίση του διοικητικού εφετείου ότι ο αναιρεσίβλητος, ο οποίος είχε υπαχθεί στην ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε. με την ιδιότητα μέλους του Δ.Σ. ανώνυμης εταιρείας, η θητεία του οποίου είχε ορισθεί εξαετής, απώλεσε αυτοδικαίως την ιδιότητά του αυτή με την πάροδο εξαετίας από την εκλογή του.
Πρόεδρος: Τ. Κόμβου, Σύμβουλος της Επικρατείας
Εισηγητής: Ά. Μπόνου, Σύμβουλος της Επικρατείας
Από τις διατάξεις των άρθρων 2, 18 παρ. 1 και 2, 19 παρ. 1 και 2 (όπως η παρ. 2 είχε αντικατασταθεί με το άρθρο 10 παρ. 1 του ν. 2339/1995) και 34 παρ. 1 στοιχ. β΄ και 2 στοιχ. β΄ του ν. 2190/1920, όπως ο νόμος αυτός ίσχυε πριν από την τροποποίησή του με τον ν. 3604/2007, συνάγονται τα εξής: Η ανώνυμη εταιρεία, αν δεν ορίζεται διαφορετικά στο καταστατικό της, εκπροσωπείται δικαστικά και εξώδικα από το διοικητικό της συμβούλιο, το οποίο εκλέγεται από τη γενική συνέλευση, εκτός από το πρώτο διοικητικό συμβούλιο, τα μέλη του οποίου ορίζονται κατά την ίδρυσή της με το καταστατικό και ασκούν τα καθήκοντά τους μέχρι την πρώτη από την ίδρυση τακτική γενική συνέλευση των μετόχων. Η θητεία των μελών του Δ.Σ. Α.Ε. είναι ορισμένου χρόνου και προσδιορίζεται είτε μόνον από το καταστατικό είτε από την περί εκλογής του απόφαση της γενικής συνέλευσης των μετόχων και ο χρόνος της θητείας δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος των έξι ετών και στις δύο περιπτώσεις, ενώ στην περίπτωση καθορισμού της θητείας του Δ.Σ. με απόφαση της γενικής συνέλευσης ο χρόνος αυτός δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του τυχόν οριζόμενου στο καταστατικό μικρότερου της εξαετίας. Στο καταστατικό ή στην απόφαση της γενικής συνέλευσης μπορεί να ορίζεται ότι η θητεία των μελών του Δ.Σ. που έληξε παρατείνεται μέχρι την εκλογή νέου Δ.Σ. και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν των έξι ετών από την εκλογή του, εφόσον δε η θητεία ορίζεται με απόφαση της γενικής συνέλευσης η παράταση δεν μπορεί να υπερβαίνει τον τυχόν οριζόμενο στο καταστατικό μικρότερο της εξαετίας χρόνο. Εάν δεν υπάρχει τέτοια πρόβλεψη παράτασης της θητείας μέχρι την εκλογή νέου Δ.Σ., τα καθήκοντα των μελών παύουν αυτοδικαίως μόλις παρέλθει ο χρόνος της θητείας που ορίζεται στο καταστατικό ή στην απόφαση της γενικής συνέλευσης. Αντίθετη ερμηνεία, της παράτασης, δηλαδή, της θητείας του Δ.Σ. Α.Ε., η οποία λήγει με την πάροδο του χρόνου που έχει καθορισθεί με την περί εκλογής του απόφαση της γενικής συνέλευσης των μετόχων, στηριζόμενη στην άποψη ότι τεκμαίρεται σιωπηρή βούληση της γενικής συνέλευσης να παρατείνεται η θητεία του Δ.Σ. μέχρι την εκλογή νέου προκειμένου να μην στερηθεί η εταιρεία κατά το χρονικό αυτό διάστημα τη διοίκηση και εκπροσώπηση, αφενός δεν ευρίσκει έρεισμα στον ν. 2190/1920 (όπως ίσχυε μέχρι την τροποποίησή του με τον ν. 3604/2007, ο οποίος επέφερε μεταβολές, μεταξύ άλλων, σχετικές με τη θητεία των μελών του Δ.Σ. Α.Ε.) και αφετέρου έρχεται σε αντίθεση με την αρχή ότι το Δ.Σ. πρέπει να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της γενικής συνέλευσης η οποία το εκλέγει, ενώ, εξάλλου, εάν στο καταστατικό προβλέπεται ορισμένη θητεία, είναι ενδεχόμενο να παραβιάζεται η σχετική διάταξή του, όταν από την προηγούμενη εκλογή μέχρι την εκλογή νέου Δ.Σ. συμπληρωθεί χρόνος μεγαλύτερος από τον προβλεπόμενο στο καταστατικό. Πάντως μετά τη λήξη της θητείας των μελών του Δ.Σ. Α.Ε. και εφόσον δεν έχει εκλεγεί νέο Δ.Σ., η διοίκηση και η εκπροσώπηση της ανώνυμης εταιρείας εξασφαλίζεται με τον διορισμό προσωρινής διοίκησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 69 ΑΚ.
Νόμιμη η κρίση του διοικητικού εφετείου ότι ο αναιρεσίβλητος, ο οποίος είχε υπαχθεί στην ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε. με την ιδιότητα μέλους του Δ.Σ. Α.Ε. (η θητεία του οποίου είχε ορισθεί εξαετής), απώλεσε αυτοδικαίως την ιδιότητά του αυτή με την πάροδο εξαετίας από την εκλογή του σ’ αυτό. Έκτοτε δεν υπαγόταν στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε., σύμφωνα με το προτελευταίο εδάφιο του άρθρου 11 του π.δ. 258/2005 και εδικαιούτο να ζητήσει τη διαγραφή του από τα μητρώα ασφαλισμένων του Οργανισμού (Απορρίπτεται αίτηση αναίρεσης του ΕΦΚΑ και ήδη e-ΕΦΚΑ κατά της 1180/2018 απόφασης Διοικ.Εφ.Θεσσ.).
- Εμφανίσεις: 0


ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ Β΄ Γ.Ε.ΜΗ. & Υ.Μ.Σ
ΑΔΑ: ΨΕ9Ξ46ΝΛΣΞ-ΠΣΣ
Αριθ. Πρωτ. : 43302/31.05.2024
ΘΕΜΑ: «Οδηγίες - Διευκρινίσεις σχετικά με τις Αστικές μη Κερδοσκοπικές εταιρείες του άρθρου 784 Α.Κ. και συγκεκριμένα:
(α) την υποχρέωσή τους να εναρμονίσουν το καταστατικό τους σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4072/2012 (Α’ 86),
(β) το αρμόδιο Μητρώο εγγραφής τους προκειμένου να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα, και
(γ) τη δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης Αστικής Εταιρείας του άρθρου 784 Α.Κ στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της e- ΥΜΣ (https://eyms.businessportal.gr/)»
Κατόπιν ερωτημάτων που τέθηκαν στην Υπηρεσία μας και προκειμένου όλες οι Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων, καθώς επίσης τα Πρωτοδικεία και οι Δ.Ο.Υ. να έχουν μια κοινή αντιμετώπιση επί ζητημάτων που έχουν παρουσιαστεί, διευκρινίζουμε τα εξής:
1. Ως την υποχρέωση των εταιρειών του άρθρου 784 Α.Κ. που έχουν Δ.Σ. να εναρμονίσουν το καταστατικό τους σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4072/2012 (Α' 86)
Πριν την έναρξη ισχύος του άρθρου 270 του ν. 4072/2012, σε απόκλιση της αρχής της αυτοδιαχείρισης που ισχύει για τις προσωπικές εταιρείες, πολλές Αστικές μη κερδοσκοπικές Εταιρείες είχαν σωματειακή οργάνωση, με αποτέλεσμα να προβλέπουν στο καταστατικό τους εταιρικά όργανα (συνέλευση, διοικητικό συμβούλιο). Το γεγονός αυτό ήταν γνωστό στον νομοθέτη και αποδεκτό από τη νομολογία των δικαστηρίων, η οποία ακόμη και υπό το καθεστώς ισχύος του ν. 4072/2012 κατά την κρατούσα άποψή της έκανε δεκτό ότι: «...συνηθίζεται η αστική εταιρία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα να λαμβάνει τη μορφή νομικού προσώπου κατά τη διάταξη του άρθρου 784 Α.Κ., με όργανά του το διοικητικό συμβούλιο, μέλη του οποίου μπορεί να είναι και μη εταίροι, καθώς και τη συνέλευση των εταίρων ως το ανώτατο όργανο της εταιρίας, η οποία έχει και την τελική ευθύνη για πράξεις διαχείρισης και εν γένει της διοίκησης της εταιρίας...» [ενδεικτ. βλ. ΤρΕφΑθ 3137/2016, ΔΕΕ 2017, 205 επ.· ΜΕφΑθ 1156/2020, ΔΕΕ 2021, 217 επ.].
Μετά τη ψήφιση του ν. 4072/2012 και την πρόβλεψη στο άρθρο 270 ότι «οι διατάξεις του παρόντος κεφαλαίου, με εξαίρεση εκείνη της παρ. 3 του άρθρου 251, εφαρμόζονται αναλόγως και στην αστική εταιρεία με νομική προσωπικότητα», το πλαίσιο λειτουργίας έγινε πλέον σαφές και σε εφαρμογή της εν λόγω διάταξης, δημιουργήθηκε το πρότυπο καταστατικό, το οποίο αφορά σε συστάσεις που γίνονται μετά την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης (ΥΑ 5186/21-01-2024 (Β' 556).
Εντούτοις, δεδομένου ότι στο προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς δεν υπήρχε κάποια διάταξη που να απαγορεύει άμεσα ή έμμεσα τη σωματειακή οργάνωση των Αστικών μη κερδοσκοπικών Εταιρειών και λαμβάνοντας υπόψη ότι στον ν. 4072/2012 δεν υπάρχει διάταξη που να απαιτεί την εναρμόνιση των υφιστάμενων καταστατικών κατά την έναρξη ισχύος του, οι Υπηρεσίες ΓΕΜΗ δεν νομιμοποιούνται να απαιτούν από τους ενδιαφερόμενους την τροποποίηση του καταστατικού και την εναρμόνισή τους με τις διατάξεις του ν. 4072/2012.
Συνεπώς, είτε πρόκειται για αστικές εταιρείες που συστάθηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4072/2012 και έχουν ως καταστατικό σκοπό τη «Διαχείριση Δράσεων Κρατικών Ενισχύσεων και λειτουργούν ως Ενδιάμεσοι φορείς Διαχείρισης Δράσεων», είτε για αστικές εταιρείες με οποιονδήποτε άλλο οικονομικό σκοπό, δεν απαιτείται να γίνει καμία τροποποίηση στο καταστατικό τους, εφόσον οι ίδιες δεν το επιθυμούν.
2. Ως προς το αρμόδιο Μητρώο εγγραφής των Αστικών Εταιρειών του Άρθρου 784 Α.Κ. προκειμένου να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα Ως προς τις αστικές εταιρείες του άρθρου 784 Α.Κ.
Σε πολλές Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων παρατηρείται το φαινόμενο κάποιες αστικές του άρθρου 784 Α.Κ. να προσκομίζουν πρόσφατα καταστατικά σύστασης, κατατεθειμένα στο Πρωτοδικείο και να ζητούν την εγγραφή τους στο Γ.Ε.ΜΗ. Πολλές μάλιστα εταιρείες, εξ αυτών έχουν λάβει και ΑΦΜ από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., προσκομίζοντας στις Δ.Ο.Υ. το καταστατικό σύστασης της εταιρείας σφραγισμένο από το Πρωτοδικείο.
Υπενθυμίζεται ότι από τον συνδυασμό του άρθρου 270 του ν. 4072/2012 και του άρθρου 784 του Α.Κ. προκύπτει ότι η αστική εταιρεία δύναται να αποκτήσει νομική προσωπικότητα εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 784 του Α.Κ., ήτοι η τήρηση έγγραφου τύπου, η επιδίωξη οικονομικού σκοπού και η τήρηση των όρων δημοσιότητας των ομόρρυθμων εταιρειών. Δεδομένου ότι το Γ.Ε.ΜΗ. από την έναρξη λειτουργίας του (04-04-2011) έχει αντικαταστήσει το μητρώο των προσωπικών εταιρειών που τηρούνταν στα Πρωτοδικεία, το μόνο αρμόδιο μητρώο για όλες τις αστικές εταιρίες που συστήνονται μετά την 04.04.2011, είναι το Γ.Ε.ΜΗ.
Συνεπώς, η κατάθεση του καταστατικού σύστασης σε οποιαδήποτε άλλη αρχή, όπως εν προκειμένω στο Πρωτοδικείο, δεν επιφέρει, σε επίπεδο εννόμων συνεπειών, τη σύσταση της εταιρίας, καθότι αυτή συναρτάται με την καταχώριση του καταστατικού σύστασης στο Γ.Ε.ΜΗ., κατόπιν διενέργειας ελέγχου νομιμότητας από την Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ. (βλ. αρ. 18 περ. α' και 25 παρ. 1 του ν. 4919/2022).
3. Ως προς τη δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης Αστικής Εταιρείας του άρθρου 784 Α.Κ στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της e- ΥΜΣ (https://eyms.businessportal.gr/)
Στο πλαίσιο της απλούστευσης διαδικασιών σύστασης εταιρείας μέσω της Υπηρεσίας μιας Στάσης (ΥΜΣ Επιμελητηρίου) και της ηλεκτρονικής Υπηρεσίας μιας Στάσης (e- ΥΜΣ), σας ενημερώνουμε ότι εντός ολίγων ημερών θα είναι διαθέσιμη στο κοινό η δυνατότητα ηλεκτρονικής σύστασης Αστικής Εταιρείας του 784 Α.Κ. με πρότυπο καταστατικό ή πρότυπο καταστατικό με πρόσθετο περιεχόμενο, όπως αυτό προβλέπεται στην απόφαση 5186/26-01-2024: "Πρότυπα καταστατικά για τη σύσταση εταιρειών μέσω της Υπηρεσίας μιας Στάσης (ΥΜΣ) και της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας μιας Στάσης (e- ΥΜΣ)" (ΦΕΚ Β' 556).
- Εμφανίσεις: 0